21 Haziran 2013 Cuma

VISNE RECELI TARIFI

VISNE RECELI TARIFIVISNE RECELI TARIFI
VISNE RECELI TARIFI
En sondaki boş tencere resmini (gülmeyin amaaa...) reçelin tam rengini görebilmeniz için koydum.Ne yazık ki farklı saatlerde iki çekim yapmama rağmen reçelin o gerçek renk tonunu sadece o karede yakalayabilmişim :( Belki bir fikir verir sizlere...
 Nefis bir reçel oldu...Eşim çok sever vişne reçelini ama son iki yıldır evde şeker ve türevlerine koyduğumuz ambargo yüzünden fazla yenmiyor maalesef. İstanbul da Kadıköy yakasında yaşıyorum. Erenköy ün perşembe pazarı da bilenlerin malumudur.. :) Çok güzel bir pazardır..Bu hafta da taze sebze-meyve için gittim. Ve aslında daha mevsimi tam gelmemiş olmasına rağmen aşılı vişneleri görünce dayanamadım aldım..Yine çok diri, körpe kayısılar vardı yanında, biraz da onlardan aldım. Vişne reçelinden sonra sırada kayısı reçeli var yani :)Vişneler olgun ve çok lezzetli, yani çok güzellerdi, bir kısmı ister istemez yendi tabii ayıklarken, yıknamış beklerken :) Kalanlarla da bari çok az bir şey eşim için reçel yapayım dedim. Toplamda en üst resimdeki iki servis kadar reçelim oldu anlayacağınız. Mutfakta en büyük yardımcılarımdan biri ne derseniz "mutfak terazisi" derim. İşte burada da bana çok yardımı oldu. Reçel genellikle bire bir ölçüde yapılır bilirsiniz. Ama hacim ölçüsü pek işe yaramaz, her iki malzemenin hacmi ve ağırlığı eşit değildir. Ama benim vişnem ne kadar kalmıştı, ne kadar şeker koymam gerekiyordu gibi bir sorum terazi sayesinde olmadı. Yaklaşık 370 gr vişneye 350 gr şeker koydum oldu bitti...zaten miktar değil, mühim olan kıvamdır her zaman aklınızda olsun..Ama aşağıda sizlere kolaylık olsun diye ben birer kiloluk ölçü vereceğim..

VİŞNE REÇELİ TARİFİ

malzemeler:
  • 1 kg vişne
  • 1 kg toz şeker
  • 1 limon suyu veya daha iyisi 1 çay kaşığı dolusu limon tuzu

VİŞNE REÇELİ nasıl yapılır?

  1. Vişnelerimizi yıkayalım ve ya çekirdek çıkarma aletiyle ya da çay kaşığının sapıyla çekirdekleri tek tek ayıklayalım
  2. Şekeri yüksek bir tencereye alıp üzerine batası su koyalım (reçel yaparken her zaman taşma ihtimaline karşı yüksek tencere tercih etmenizi öneririm)
  3. Kaynadıktan sonra yaklaşık on beş dakika kısık ateşte kaynatalım, biraz koyulaşsın
  4. Vişneleri başka bir tencereye dolduralım ve üzerine 2-3 bardak su koyalım kaynatalım
  5. 2-3 dakika sonra sadece vişneleri kepçeyle alıp ağdanın üzerine ilave edelim(Kalan suyu çocuğunuza meyve suyu olarak ya da pastalarınızda kullanabilirsiniz)
  6. Bunu yapmamızın sebebi yukarıda söylediğim o şahane renk tonunu yakalamak, kapkara bir vişne reçelimizin olmaması..Bu yöntemi annemden öğrendiğimden beri başka türlü yapmıyorum vişne reçelini..Bu biraz bizim aileye özel yani. Ama artık sizler de biliyorsunuz...:)
  7. Birlikte reçel kıvamı alana kadar kısık ateşte bırakın kaynasın, ama sakın yanından ayrılmayın, sık sık üzerinde biriken köpüklerini alın..
  8. Buzlukta bir tabağınız olsun, çıkarıp kıvam kontrolü yapın ara sıra.
  9. Kıvamı geldiğinde limon ya da limon tuzunu atıp 4-5 dakika daha kaynatıp altını kapatın
  10. Ya sıcakken kavanozlara doldurup, kapağını sıkıca kapatıp ters çevirip kış için saklayın
  11. Ya da hemen tüketecekseniz soğumasını bekleyip ondan sonra kavanozlara doldurun.
BU DA VİŞNE REÇELİMİN KIVAMI, UMARIM BEĞENİRSİNİZ..

-------------------------------------------------

REÇELLE YAPIMIYLA İLGİLİ PÜF NOKTALARI

  • VİŞNE REÇELİNİN PÜF NOKTASI vişneleri ayrı bir yerde kaynatıp o suyu reçelimizde kullanmamaktır.! Böylece reçelinizin rengi şahane olur, siyah bir reçel olmaz :)
  • Köpüklerini almak için ocağın altını bir açıp bir kısmanız ve bu arada delikli bir kepçe ile hızlı hızlı köpükleri almalısınız
  • Köpüklerini almazsanız reçeliniz şekerlenebilir
  • Reçeli kaynatırken, derin bir tencere kullanıp, kapağını da kesinlikle kapatmamalıyız, yoksa reçel kararır.
  • Teyzem reçelin şekerlenmemesi için limon tuzunun daha iyi olduğunu, reçelin daha iyi dayandığını söylemişti, ben de öyle yapıyorum
  • Reçeli uzun süre kullanmayacaksanız kavanoza kaynaması bittikten on dakika sonra koyun ve ağzını hemen sıkıca kapatıp, ters çevirin..Bu şekilde küflenme ya da bozulma olmadan uzun süre dayanıyor.
  • Ama tüketmeye hemen başlayacaksanız, iyice soğumadan kapağını kapatmayın yoksa küflenir.
  • Mümkün mertebe az karıştırın ki çilekler ya da diğer hassas meyveler ezilmesin.
  • Her zaman kontrollü olmanızı, reçelinizin başından ayrılmamanızı öneririm, sık sık köpüğünü almalısınız.
  • Unutmayın ama reçel ne kadar koyu kıvamlıysa o kadar iyi dayanır ve bozulmaz..Bunun için şeker oranınız hep meyve oranıyla orantılı olmalı..

Reçel kıvamı için yöntemler:

  • Buzdolabına daha önceden koyduğumuz bir tabağa bir tatlı kaşığı kadar koyalım, biraz durup, ortasından parmağımızla ya da kaşıkla bir çizgi çekelim. Bu çizgi hızlıca değil de ağır ağır kapanıyorsa reçeliniz olmuş demektir, limonunu ekleyebilirsiniz.
  • Aynı şekilde soğuk tabağa koyduğunuz reçel, tabağı eğdirdiğinizde ağır ağır ve yuvarlanarak akıyorsa yine kıvamı gelmiş demektir.
  • Su dolu bir çay bardağına bir damla damlattığınızda dağılmadan duruyorsa olmuş demektir.
  • Soğuk tabağa tek bir damla damlattığınızda hemen yayılmıyor, top gibi duruyorsa yine kıvam olmuş demektir..
  • Reçelin suyundan çay kaşığının ucu ile bir damla alıp dökün.Son damlası iplik gibi uzayarak akıyorsa olmuş demektir
  • Kısık ateşte kaynarken ara ara ocağı harlandırıp reçeldeki kabarcıklara bakın, iri iri ve koyu kıvamlı ise de  tamamdır..
  • Eğer reçeliniz sulu olduysa ve mikro dalga fırınınız varsa en yüksek ısısına getirip 3-5 dakika kaynatıp çıkarırsanız rengi bozulmadan reçelinizin fazla suyunu çektirebilirsiniz. Ama tekrar ocağa koyup da kaynatırsanız reçelinizin rengi koyulaşır, güzel olmaz.
  • Ya da yayvan bir kaba alıp üzerine tülbent kapatıp çok güneşli bir yerde iki üç gün güneşte de fazla suyunu çektirebilirsiniz..Bu da annelerimizin yöntemidir.
  • Eğer reçeliniz çok koyu olduysa içine sakın su karıştırmayın.. Ayrıca az bir ölçüde sulu kıvamlı bir şerbet hazırlayıp üzerine ilave edebilirsiniz. 
  • Ya da iki ayrı reçeli karıştırabilirsiniz.
 
Afiyet olsun

6 yorum:

Adsız dedi ki...

Güzel tarif annem şimdiki şekerlerin iyi kıvam yaptırmadığını bu yüzden bir kaç senedir önce şerbeti kaynatıp meyveleri sonra eklediğini söylüyor.Ancak o sıcak suda bekletiyor,sizin tarifinizde denenmeye değer. Herkese şeker pancarı şekeri tavsiye ederim,hem tat düzeyi iyi hem sıvılaşma olmaz. Hoşçakalın. Serhat Kayhan

belgin kıral dedi ki...

Merhaba Serhat Bey,
Sanırım anneniz haklı, benim annem de benzer uygulamayı yapıyor yıllardır. Ağdayı hazırlayıp eğer yumuşak meyve ise direkt ekliyor. Sert meyve ise sıcak suda bekletme ya da haşlayıp yumuşatma yoluna gidiyor.
Güzel tavsiyeniz ve katkınız için çok teşekkürler, umarım anneniz bu yaz bir de benim usulümle vişne reçelini yapar ve siz de bana yazarsanız çok mutlu olurum :)

Adsız dedi ki...

su gibi oldu çok sağolun

songül dedi ki...

yorumumu neden yayinlamadiniz .herşeyi tarife göre uyguladim ve halen su gibi olan.reçeli kurtarmaya çalışıyorum...olumsuz yorumlara açık değilsiniz sanırım

belgin kıral dedi ki...

Merhaba songül hanım,
1- Bayram tatilindeydim
2- isimsiz rastgele yorumlara cevap yazmadığımı yorum yazarken okumuş olmanız gerekiyor
3- Reçelin kıvamını tutturmak için yapılması gerekenleri, reçel püf noktaları başlığında oldukça detaylı yazmıştım. okusaydınız su kıvamında bir reçeliniz olmazdı
4- Reçel kıvamı tamamen sizin ne kadar kaynnattığınızla alakalıdır. Ben sadece bildiğim kadarıyla size yardımcı olmaya çalışırım; tutturamamanızın sorumlusu olarak beni görmenize üzüldüm
5- bu sitede saygılı, edepli, yapıcı olumlu olumsuz her türlü yorumu bulabilirsiniz. yeter ki yıkıcı ve lüzumsuz olmasın.
7- reçelinizi kurtarmak için mikrodalga ve güneş yöntemini uygulayabilirsiniz..
saygılar

Adsız dedi ki...

Slm Belgin hanım. Ben buzluktan vişne çıkartıp yapmak istiyorum. Agdayı yapıp vişneleri dırek atsam içine. Buzluktan çıktiği için zaten sulu ezık ezık oluyolar 😊. Bide ayrı kaynatırsam ıyıcee ezilirler 😉

Related Posts with Thumbnails